فواید وجود کلسیم در بدن انسان

کلسیم علاوه بر نقش مهمش در تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها، به عنوان یک پیام‌رسان، نقش بسیار مهمی نیز در مسیرهای نشانه‌گذاری سلولی در سرتاسر بدن ایفا می‌کند، همین‌طور این ماده‌ی معدنی برای کارکرد طبیعی سلول‌ها، انتقال پیام‌های عصبی، ترشح هورمون‌ها، انعقاد خون، انقباض ماهیچه‌ها، و آرام‌سازی ماهیچه‌ها نیز بسیار کاربردی است.

علت ها و نشانه های کمبود کلسیم

متاسفانه، بسیاری از افراد توصیه‌های پزشکان را در خصوص مصرف کلسیم به اندازه‌ی کافی از طریق رژیم غذایی یا از طریق مصرف مکمل‌های کلسیم در کنار رژیم غذایی‌شان جدی نمی‌گیرند و به همین علت به کمبود کلسیم مبتلا می‌شوند.

طبق یافته‌های علمی، عوامل متعددی در به وجود آمدن اختلال در جذب کلسیم یا کاهش سطوح کلسیم در خون نقش دارند که از مهم‌ترین‌ها آن‌ها می‌توان به کمبود ویتامین D، کمبود منیزیم، مصرف زیاد سدیم، مصرف زیاد فسفر (از طریق مصرف نوشابه‌های کولا و افزودنی‌های غذای بیماری مزمن کلیوی، کارکرد غیر طبیعی غده‌ی پاراتیروئید (به دلیل انجام عمل جراحی گردن / تیروئید یا ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی)، انجام جراحی‌های لاغری (بای پس معده) و مصرف برخی داروها (مهارکننده‌های پروتون پمپ، شیمی‌درمانی، و داروهای ضد تشنج) اشاره کرد.

وجود ویتامین D برای جذب سریع کلسیم در استخوان‌ها و محکم‌تر شدن آن‌ها ضروری است. در غیر این صورت، امکان دارد که به بیماری راشیتیسم مبتلا شوید. کمبود ویتامین D و بیماری راشیتیسم از جمله علل بیماری ناشی از کمبود ویتامین هستند.

علائم کمبود کلسیم

کبود کلسیم امکان دارد هیچ علامتی نداشته باشد؛ یا این‌که ممکن است دارای علائمی خفیف، شدید، و حتی مرگبار باشد.
در صورتی که کمبود مزمن کلسیم درمان نشود، می‌تواند باعث ایجاد پیامدهای شدید بسیاری شود؛ از جمله راشیتیسم (نرمی استخوان)، استئوپنیا، و پوکی استخوان. با وجود این، حتی اگر کمبود کلسیم، به خصوص در مراحل اولیه، باعث به وجود آمدن هیچ علامتی نشود، به صورت بالقوه ممکن است به بروز نوسانات متابولیک (سوخت و سازی) یا اختلال در بدن منجر شود.

درمان و پیشگیری از کمبود کلسیم

مصرف روزانه‌ی مکمل‌های مولتی‌ویتامین و مواد معدنی، به خصوص آن‌هایی که حاوی کلسیم هستند، می‌تواند خطر غش کردن را در افراد را کاهش دهد.

می‌توانید از سایر مواد غذایی سرشار از کلسیم استفاده کنید؛ از جمله ماهی سالمون و ساردین (که به همراه استخوان‌های ماهی کنسرو شده‌اند)، کلم کالی، کولارد، بروکلی، برگ خردل، برگ شلغم، بوک چوی، و دانه‌های کنجد. برای جذب بهتر مکمل‌های کلسیم نیز گفته می‌شود.

البته علی‌رغم آن‌که مصرف شیر و لبنیات ممکن است باعث بروز برخی ناراحتی‌ها در افراد شود، توصیه می‌کنیم حتی‌الامکان خودتان را از خاصیت‌های نوشیدن روزانه شیر تازه گاو محروم نکنید و همچنین باید گفت که آب سیب زمینی هم دارای کلسیم است.

منبع : باشگاه خبرنگاران

افزودن نظر