Mobileye، زیرشاخه اینتل، در مسیر تبدیل شدن به بزرگ‌ترین رقیب تسلا

Mobileye، زیرشاخه اینتل، در مسیر تبدیل شدن به بزرگ‌ترین رقیب تسلا
Mobileye، شرکت تابعه ی اینتل در صنعت خودروی خودران، می گوید در پی ترکیب سیستم ویدئومحور و سیستم لایدار است تا به فناوری خودران همه جانبه دست پیدا کند.

تسلا سال ها است که تیتر اول اخبار مربوط به خودروهای خودران را تصاحب کرده، بااین حال واحد تجاری اینتل در حوزه ی خودروهای خودران که با نام موبایلای (Intel Mobileye) شناخته می شود در حال فراهم سازی بسترهای مناسب است تا کم کم به بزرگ ترین رقیب تسلا تبدیل شود.

براساس گزارش خبرگزاری تک اسپات، مدیرعامل Mobileye در همین راستا جدیدترین فناوری مبتنی بر لایدار (LiDAR) این شرکت را معرفی کرد تا نشان دهد دو شرکت برتر حوزه ی خودروهای خودران قرار است استراتژی های هیجان انگیزی داشته باشند.

دنیای خودروهای خودران تقریبا به طور کامل به دو جناح تقسیم شده است؛ نخست، شرکت هایی هستند که باور دارند خودروهای کاملا خودران در نتیجه ی تکامل سیستم های پیشرفته ی کمک راننده (DAS) ایجاد می شوند. دسته ی دوم شرکت هایی هستند که می گویند فناوری خودران و سیستم های پیشرفته ی کمک راننده به صورت مشترک در بازار حضور خواهند داشت و اهداف متفاوتی در پیش خواهند گرفت.

یکی از زیرمجموعه های آلفابت با نام Waymo تاکنون موفق شده است به پیشرفت های محسوسی در صنعت خودروی خودران دست پیدا کند. Waymo از مدتی پیش آزمایش تاکسی های خودران را در حومه ی شهر فینیکس ایالات متحده آغاز کرده است. این شرکت همچنین تاکنون چندین آزمایش پراکنده در سان فرانسیسکو انجام داده است.

ازطرفی دیگر شرکت هایی نظیر تسلا را داریم که بیشتر روی ایده ی اول تمرکز دارند و در پی بهبود بخشیدن سیست های پیشرفته ی کمک راننده برای دستیابی به سیستم کاملا خودران هستند. زیرشاخه ی اینتل یعنی Mobileye در این حوزه به میزان کمتری شناخته شده است، اما این شرکت نیز اهدافی مثل تسلا در سر می پروراند.

سیستم خودرو خودران اینتل موبایلای / Intel Mobileye از نمای داخل خودرو

دو گروه از شرکت هایی که به آن ها اشاره کردیم در فضایی رقابتی مشغول تلاش هستند تا بتوانند آینده ی صنعت حمل و نقل را که با فناوری خودران گره خورده است به تصاحب خود دربیاورند. احتمال دارد تمامی شرکت ها پتانسیل های آینده ی این صنعت را به شکلی درست بشناسند، اما به نظر می رسد هر یک از آن ها برای دستیابی به هدف نهایی استراتژی متفاوتی در پیش گرفته است.

Mobileye در سال ۲۰۱۷ با قراردادی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار به تصاحب اینتل درآمد. از آن زمان تاکنون، Mobileye به بزرگ ترین تأمین کننده ی ADAS (سیستم پیشرفته ی کمک راننده) در خودروهای مدرن تبدیل شده است. Mobileye در نمایشگاه CES 2021 حضور پررنگی داشت تا استراتژی های خود را شرح دهد.

مجموعه داده های تسلا شاهد ساعت ها اطلاعات ویدئویی است که ناوگان خودروهای این شرکت ضبط کرده اند. وقتی که وای فای در دسترس باشد، خودروهای تسلا منتخبی از این ویدئوها را برای مهندسین شرکت می فرستند. سپس اعضای تیم تسلا می توانند این اطلاعات را تفسیر و بهینه ترین کلیپ ها را به منظور تعلیم دادن پلتفرم خودروی خودران خود استخراج کنند. روشی دیگر برای جایگزینی با این روش ویدئو محور تسلا وجود دارد؛ این روش، استفاده از حسگرهای گران قیمت لایدار است. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در سال ۲۰۱۹ گفته بود هر کس از لایدار استفاده کند تلا ش هایش را بر باد می دهد.

مدیرعامل Mobileye اعتقاد دارد که سیستمی عملی تر و قابل اتکاتر می تواند از هر دو روش استفاده کند. سیستم های پیشرفته ی کمک راننده ی Mobileye که امروزه در همه جا یافت می شوند از لایدار استفاده نمی کنند، اما این شرکت در پی استفاده از لایدار است. مدیرعامل Mobileye چند روز پیش مدل اولیه ی سیستم لایدار موردبحث را به نمایش گذاشت و گفت این قابلیت تا سال ۲۰۲۵ به درون خودروهای مجهز به سیستم پیشرفته ی کمک راننده ی Mobileye وارد می شود. Mobileye تا سال ۲۰۱۶ یکی از شرکای تجاری تسلا محسوب می شد، بااین حال امروزه با چندین شرکت معروف خودروساز شامل فولکس واگن و فورد و نیسان و بی ام و کار می کند.

خودرو سفید شرکت اینتل موبایلای / Intel Mobileye در خیابان

مقاله های مرتبط:

  • چرا موبایل آی برای اینتل ۱۵ میلیارد دلار ارزش دارد
  • Mobileye برای توسعه حمل و نقل عمومی خودران با چین همکاری خواهد کرد

مدیران Mobileye می گویند به روش مبتنی بر ویدئوی تسلا به منظور تعلیم دادن سیستم خودران نیازی ندارند و به اعتقاد آن ها فهم جاده ازطریق حسگر لایدار به نتیجه ی بهتری ختم می شود. در نظر داشته باشید که سیستم فعلی Mobileye داده های ویدئویی را ضبط و سپس به صورت محلی آن را پردازش می کند تا از هندسه ی محیط باخبر شود. در مرحله ی بعد داده های به دست آمده برای Mobileye فرستاده می شوند تا این شرکت نقشه های عظیم سه بعدی از روی آن ها بسازد. این نقشه ها داده های هندسی پرجزئیاتی در بر دارند.

Mobileye می گوید تا زمانی که سیستم لایدار و سیستم تصویربرداری این شرکت به پیشرفت مناسبی نرسند آن ها را ترکیب نمی کند. درصورت آماده شدن هر دو سیستم، درنهایت سیستمی واحد ازسوی Mobileye برای خودروهای خودران ارائه می شود که بسیار همه جانبه است. اینکه استراتژی Mobileye برای همکاری با خودروسازان بزرگ به منظور تهیه ی داده های ویدئویی از جاده ها می تواند به نتیجه ی مثبتی ختم شود یا نه، سؤالی است که گذر زمان پاسخ آن را مشخص خواهد کرد.


احتمال پشتیبانی نتفلیکس از قابلیت Spatial Audio برای کاربران ایرپاد
شاسی بلند برقی مرسدس بنز EQA معرفی شد
حضور جدی مایکروسافت در صنعت خودرو خودران با قرارداد کروز
تسلا برای مدیریت شکایت‌های خطاب به ایلان ماسک در توییتر، نیروی جدید استخدام می‌کند
پردازنده آلدر لیک اس اینتل با ۱۶ هسته، فرکانس ۴ گیگاهرتز و پشتیبانی از DDR5 رؤیت شد

افزودن نظر