با رقبای عشقی مسافرت نروید، عاقبت ندارد

با رقبای عشقی مسافرت نروید، عاقبت ندارد
«لتیان»، «جهان با من برقص» و «درباره الی» که هر سه روایتگر سفری کوتاه هستند چه شباهت‌هایی با یکدیگر دارند؟

روزنامه خراسان - مائده کاشیان: چند شخصیت که با یکدیگر دوست هستند یا نسبت فامیلی دارند، به سفری کوتاه می روند. این سفر بهانه ای می شود برای شناخت بیشتر شخصیت ها، رو شدن ابعاد پنهان و وجهه دیگر هریک از آن ها و برملا شدن رازها. این ایده، در بعضی از فیلم ها دستمایه روایت قصه ای پرماجرا می شود و سفر برای فیلم ساز، فرصت خوبی است که تغییر و تحولات شخصیت های قصه و آن چه درون آن ها می گذرد را پیش چشم مخاطب به نمایش بگذارد.

لتیان آخرین نمونه فیلم هایی است که سفر پرماجرای چند شخصیت به نقطه خاصی را روایت می کند. پیش از لتیان نیز، جهان با من برقص و درباره الی چنین داستانی را روایت کرده اند.

درباره الی

فیلم درباره الی به کارگردانی اصغر فرهادی، سال ۸۷ ساخته و سال ۸۸ روی پرده سینما ها اکران شد. این فیلم داستان چند زوج را روایت می کرد که همراه دوستان خود به شمال کشور سفر می کنند. یکی از شخصیت ها به نام سپیده با قصد و نیت قبلی مربی مهد کودک دخترش الی را همراه خود به این سفر می آورد تا او را با یکی از دوستان شان یعنی احمد آشنا کند و این آشنایی باعث شود آن ها با یکدیگر ازدواج کنند، اما با ناپدید شدن الی اوضاع بهم می ریزد و پیدا شدن سروکله نامزد الی وضعیت را پیچیده تر می کند.

سفر با رقبای عشقی!

اصغر فرهادی در این فیلم با یک قصه منسجم، به خوبی ناپدید شدن الی را با ماجرا های بعدی که در قصه اتفاق می افتد، پیوند زده و تاثیر رفتار هرکدام از شخصیت ها را بر دیگری نشان داده است. درگیری شخصیت ها با یکدیگر بر سر نداشتن شناخت کافی درباره الی ، دروغ هایی که هرکدام از شخصیت ها برای رهایی خود می گویند، عذاب وجدان و حس خیانت، چالش ها و اتفاقات جذابی را در فیلم به وجود می آورد.

در واقع این سفر باعث می شود موقعیتی پیش بیاید که هرکدام از شخصیت ها آن روی دیگرشان را که پنهان مانده، خوب یا بد نمایان کنند، در موقعیت سخت قضاوت قرار بگیرند و راز الی فاش شود. فیلم درباره الی نمونه بسیار خوبی از فیلم هایی است که قصه یک سفر دوستانه پرحادثه را روایت می کند.


جهان با من برقص

فیلم جهان با من برقص به کارگردانی سروش صحت نیز که اکران آن به تازگی به پایان رسید، درباره داستان سفر چند زوج به شمال است. آن ها قصد دارند دورهم جمع شوند تا تولد دوست شان جهان را که مبتلا به سرطان است و چیزی تا پایان عمرش نمانده، جشن بگیرند. شخصیت محوری فیلم جهان است که به بهانه اتفاقات این سفر، دخترش را بهتر می شناسد، قدر روز های باقی مانده از زندگی اش را بیشتر می داند و تلنگر می خورد، اما هرکدام از شخصیت های داستان نیز قصه مربوط به خودشان را دارند.

سفر با رقبای عشقی!

در این فیلم نیز مانند درباره الی شخصی خارج از جمع چند نفره ای که از ابتدای فیلم دیدیم، به آن ها اضافه و ورود او باعث به وجود آمدن مشکلاتی می شود. در جهان با من برقص نیز آن شخص با یکی از شخصیت ها، گذشته و رابطه عاشقانه ای داشته است. حضور آن زن علت اختلاف دو شخصیت داستان یعنی فرخ و احسان را روشن می کند و در درگیری هایی که بین آن ها اتفاق می افتد، راز های پنهانی درباره آن دو فاش می شود.

البته همان طور که گفتیم ماجرای کینه احسان از فرخ بابت موضوعی عشقی، موضوع اصلی قصه نیست، اما کاملا در فیلم نقشی پررنگ دارد و از ابتدا تا انتهای فیلم مخاطب را درگیر می کند. سروش صحت در این فیلم موفق می شود تاثیر و کارکرد سفر را در قصه به مخاطب نشان بدهد. مقصد سفر نیز مانند درباره الی شمال کشور است.


لتیان

فیلم لتیان اولین ساخته علی تیموری است که این روز ها به صورت آنلاین در حال نمایش است. دو زوج که یکی از آن ها در آستانه ازدواج هستند، به ویلای دوست خود در نزدیکی سد لتیان می روند و برخلاف دو فیلم دیگر مقصد شمال نیست. مشکلات آن ها از همان ابتدای این سفر کوتاه آغاز می شود. در این فیلم نیز مانند درباره الی ، یکی از شخصیت ها به نام یاسی ، مرد جوانی را که با سلما بی ارتباط نیست بدون مشورت با او که در آستانه ازدواج با آقازاده ثروتمندی است، به سفر دعوت می کند.

سفر با رقبای عشقی!

یاسی نیز مانند سپیده در درباره الی با قصد قبلی و انگیزه مشابهی دست به این کار می زند. در لتیان نیز مانند دو فیلم قبلی، اضافه شدن این فرد یعنی مانی به جمع باعث می شود مشکلاتی بین این شش دوست پیش بیاید، اختلاف هایی به وجود بیاید و راز سلما فاش شود. یکی دیگر از شباهت های لتیان با دو فیلم دیگر این است که شخص تازه وارد رابطه عاشقانه ای با سلما داشته.

برخلاف درباره الی و جهان با من برقص ، ایده اصلی لتیان به یک قصه جذاب و پرماجرا تبدیل نشده و هیچ کدام از اتفاقات مانند سفر یا هم زیستی شخصیت ها باعث نمی شود مخاطب به خوبی با شخصیت ها آشنا شود و پیشینه آن ها را بداند. جذابیت تماشای فیلم و خود سفر این است که مخاطب در جریان اتفاقات داستان با شخصیت ها و انگیزه هایشان ارتباط برقرار کند نه این که چیزی که فیلم باید نمایش دهد را از زبان شخصیت ها بشنود.

افزودن نظر